söndag 28 mars 2010

En timme för jorden - och en timme för själen

Varför gör man det inte oftare? Släcker ner all belysning, låter TV, dator och musikmaskiner stå avstängda och bara sitter still, i skenet från ett par stearinljus. Även i år deltog jag i Earth Hour (troligen den enda i hela området, det var inte många släckta fönster, inte...), och även i år funderade jag över varför jag inte gör sådant oftare. I år fick jag för mig att jag skulle fixa klart disken, trots att klockan var 20.30. Det gjorde jag, i skenet från några ljus. Det var oväntat mysigt, och det kändes lättare att fokusera på uppgiften än det brukar - det blev inget "ska bara kolla/sätta på/ordna". Det var jag och disken, och det var faktiskt inte riktigt lika tråkigt som annars. Nyhetens behag kanske, eller var det rent av detta att jag faktiskt gjorde uppgiften klar?

Sedan satte jag mig med en kopp te (kokade vattnet i vattenkokare precis innan jag släckte ner), fyra ljus och en bok. Återigen fanns inget annat att fastna i, förvillas av, störas av (ja, jo, grannarna förstås, men det är ju en konstant faktor i mitt liv). Jag satt. Läste. Drack mitt te. Åt litet småplock. Hade det bra. Gjorde inte sjutton andra grejer samtidigt. Bara satt. Och det var skönt.

Jag vet inte om Earth Hour gör så mycket för klimatet och miljön, egentligen. Kanske är det bara, som många säger, ett jippo som ska döva folks dåliga samvete. Det spelar rätt liten roll för mig. Jag fick en timme i ro, en timme jag oerhört sällan tar mig annars. Oftast försöker jag göra mycket samtidigt, sitter jag med en bok finns det alltid litet pyssel och syssel att ägna sig åt. Men den här timmen kan jag ju inte med att tända lampor och starta tvättmaskinen. Det blir en timme för jorden, och en timme för själen på samma gång. Undrar om jag i år ska låta den timmen komma oftare? Jag hoppas det. Jorden mår inte bra av energislösande. Men det gör inte själen heller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte heller om det gör så stor skillnad för klimatet, men det är skönt att bara sätta sig i soffan och "vara". Vi tände alla ljus vi kunde hitta och hade det inte alls speciellt mörkt, men en lugn och skön timme att bara sitta i soffan och prata...

Anonym sa...

Fram för fler jordtimmar att jorda sig på. Vet heller inte hur det är med påverkan av det stora klimaten, men det påverkar definitivt i det lilla. (Och det kan ju inte bli värre av det heller.)
Man pratar mer, vilar, mediterar, småpysslar och läser. Det måste helt enkelt bli ett bättre vardagsklimat av det!
Jag ska ha jordtimmar och egentid minst en gång i månaden framöver. För att unna mig själv lite mera lyx.