lördag 20 juni 2009

Midsommarnattstankar

I kväll skulle jag gärna ha plockat sju sorters blommor. Inte för att nödvändigtvis lägga under kudden och drömma om en tillkommande - det är mest Trollet som tycker att mamma ska gifta sig. Nej, hon vill fortfarande inte ha en pappa, hon vill ha fest, tror jag. Och hon vill definitivt att mamma ska ha en fin, vit klänning. Jaja.

Men som sagt, i kväll skulle jag älskat att gå på strövtåg efter de där blommorna. Det är uppehåll nu, och klar luft efter allt regnande. Vad jag längtar efter att få röra mig utomhus nattetid; gå runt i högt gräs och bara känna alla dofter, bli litet kall och lagom fuktig om skor och fötter, strosa långsamt och kanske nynna på en midsommarvisa eller bara fundera över just ingenting. Jag är en nattmänniska och en skogsmänniska, och allra helst vill jag kombinera dessa saker. Att vara utomhus nattetid är bland det mest underbara jag vet, till och med att promenera genom Byn en sommarnatt är härligt, trots bristen på skog, vatten och ängar.

Jag längtar ut. Inte till krogen, men till skogen. Inte till vilda fester, men till frid och frihet. Inte till raggningshak, men till att sitta några vänner tillsammans och se solen gå upp. Eller bara till att ströva ensam över en äng sent om natten, plocka en blomma eller sju för att så ska vara, och få finnas till. Andas nattluft. Ja, jag vill komma ut i skogen, i naturen och andas. Snart.

2 kommentarer:

Evas Svammel sa...

Beskrivna med dina ord låter både natten och skogen förödande vackra.

http://evassvammel.se

Ann-Sofie Åberg sa...

Hade verkligen inte kunnat säga det bättre själv! Åh, vad jag längtade ut igår natt också...