torsdag 16 augusti 2012

Sömnstörningar

Ja, jag har notoriska sömnproblem, har haft sedan spädbarnsåldern. Dock har jag i vuxen ålder kommit på vad som funkar för min del, och vad som oftast får mig duktigt sömnig.

1) Kaffe. En kopp kaffe sent på kvällen is the shit, sedan sover jag mycket bättre. Eller rättare sagt, i brist på andra sömnhjälpmedel är kaffe det som funkar bäst - de två nedan är egentligen det bästa.
2) Sovsalar. Jag sover alltid bättre när jag får dela sovrum med många. Det får gärna vara litet trångt dessutom, bara så där att jag har folk på mindre än en armlängds avstånd. Och jag vill definitivt höra många personers andetag, då sover jag tryggt och lugnt, som en labradorvalp ungefär.
3) Snarkningar. En person som snarkar markant i samma rum - det är världens bästa sömnmedel för min del.

Sedan gör det ju inget om jag får sova på renfäll på ett golv eller i ett tält, det ger bättre sömn än sängar för det mesta. Överlag funkar mjuka sängar och sådant som duntäcken riktigt dåligt för nattsömnen.

Jag inser ju att detta sorterar under definitiva störningar. Inte av sömnen, men hos mig. Det som för resten av mänskligheten verkar vara sådant som förstör nattsömn är för min del världens bästa insomningsknep. Någonstans verkar detta vara lätt knepigt, men jag gissar att jag är skapt för ett annats slags samhälle, en annan slags tid. Jag hade helt enkelt varit en utmärkt grottmänniska.

Inga kommentarer: