onsdag 28 september 2011

A-kassematematik

Jag har ansökt om att få gå en tvådagarskurs med bibehållen a-kassa. En vettig kurs i hur man söker jobb. A-kassan har rätt att bevilja upp till halvtidsstudier, så jag trodde detta var en lätt match. Två heldagar på drygt två veckor, långt ifrån halvtid alltså. Trodde jag.

A-kassans handläggare: "Det är heldag. Då blir det heltidsstudier".
Jag: "Men hur kan ni räkna så? Det är ju tolv timmar på två veckor".
A-k: "Ja, men det är heldagar. Då är det heltid!"
Jag: "Då blir det ju omöjligt att gå konstruktiva kurser som möjliggör jobb?"
A-k: "Nej, inte om det är på deltid".
Jag: "Men detta är deltid".
A-k: "Nej, det är heldag. Då är det heltid!"

Någonstans där gav jag upp och avanmälde mig till kursen. Men jag tycker detta öppnar upp för nya kreativa tolkningar av begreppet heltid. Tolv timmar på två veckor för heltidslön - det vore liksom perfekt det.

3 kommentarer:

Andelieb sa...

Men suck! Tyvärr är jag inte förvånad. Har själv varit med om både det ena och det andra när det gäller kontakter med A-kassan. Bäst hittills var den trevlige man som på ett mycket smidigt sätt kommenterade det faktum att ett papper fattades hos dem (jag skickade ett antal papper i samma kuvert och kontrollräknade dem två gånger innan jag stängde kuvertet) "Ja, vi kan omöjligt ha gjort fel."

Andelieb sa...

God afton, kära Trollmor :)
Jag tänkte att vi skulle behöva få lite mer privat och direkt kontakt om vi ska kunna planera in en ev. fika inom en snar framtid ;)

Du får därför gärna höra av dig till min "slaskmail" annelie.koeppen(at)hotmail.com

Fast du får skriva @ istället för (at). Så kan vi kanske bestämma tid och plats den vägen. Kram på dig!

Daniel sa...

Arbetsförmedlingen är idioter. Utan undantag.