söndag 18 september 2011

Stolt mamma!

Idag har det regnat en aning här i Byn. Ungefär en sådan aning att jag funderar på om vi får simma till skolan imorgon bitti. Så vi beslöt oss för att baka en sockerkaka, det är sådant där bra regnpyssel som roar mor och barn - och ger Trollmor de där extra kalorierna hon så väl behöver. Eller hur det nu var...

Vi bakar gärna här hemma, trots att vi inte är lika förtjusta i att äta upp resultatet, men sockerkaka gillar vi båda. Den här gången gav jag Troll i uppgift att baka själv, jag stod bredvid och tog hand om de mer riskabla momenten, men det mesta skötte hon på egen hand. Hon klarade både att läsa och tyda receptet, räkna ut hur mycket 150 gram margarin är, och mäta upp alla ingredienser. Samt att vispa ihop det hela och följa alla instruktioner.

Och ja, jag är stolt. I skolan arbetar de nu med tal upp till 10, jag är dyskalkyliker med mattefobi och jag har ändå lyckats lära min dotter att tänka matte så pass att hon klarar 50+50+50. Och hon kan läsa ett recept, både ingredienser och instruktioner, det bådar gott för framtiden. Men det viktigaste av allt: hon tycker det är kul! Hon är stolt över att hon kan baka, och hon tycker det är kul att få räkna ut hur hon ska gå tillväga. Att räkna och läsa blir inte bara viktigt, utan också roligt när det resulterar i en mycket god sockerkaka som man får äta upp.

Jag är stolt över min begåvade, verbala och smarta lilla tjej. Och jag är faktiskt stolt över att jag, i alla fall då och då, lyckas göra inlärning och kunskap till roliga och spännande saker.

Inga kommentarer: