måndag 12 mars 2012

Rapport från Kaosborgen

Kaos? Här? Jo, liksom litet då... I dag fick Gammeltroll och jag äntligen internetuppkopplingen att fungera, med gemensamma krafter. Mitt inslag bestod i och för sig mest av att ringa supporten och förklara för Gammeltroll (och femtioelva support-ansvariga) att nej, vi vet inte vad vi gör, och framför allt inte vad vi bör göra - det är liksom därför vi ringer supporten. Och hoppas att de vet vad de gör. Det gjorde de inte, i alla fall inte vid de tre första samtalen. Bara att förklara att "nej, jag har inte digital-TV och har därför inte problem med den delen av uppkopplingen" tog ett tag. Telefonen funkar däremot fortfarande inte, tydligen behöver den fler sladdar när den står i vardagsrummet än när den stod i hallen, två meter bort. Det sade supporten, och Gammeltroll trodde blint på detta. Att telefonen onekligen funkat utan dessa sladdar alldeles nyss förklaras förmodligen med svart magi eller nåt.

Stamrenoveringen är alltså påbörjad. Idag revs badrummet och delar av köket ut. Dvs diskbänk och vattenkran och lampor och sånt. Så vatten hämtas numera i trapphuset, och där finns också vårt enda avlopp. Toalett finns på gården, dusch också. Jätteskoj. Särskilt med ett barn som inte kan gå, och en hiss som är upptagen av byggjobbare mest hela dagarna. Men Trollmor är stor och stark, det går att bära både barn och rullstol nerför trappor. Och uppför...

Vi bor för närvarande i vardagsrummet, som nu också är matsal, köksförvaring, sovrum och arbetsrum. Trångt, och inte helt praktiskt. Men det går. Att diska i ljuset från en pannlampa funkar också. Och telefon? Äsch, vi är väl moderna, vem har fast telefoni idag? (Jag! Och jag vill fortsätta ha det, tack tack). Men datorn funkar! Och internet! Sedan kan världen fortsätta vara kaos bäst den gitter, jag kan i alla fall kommunicera med den.

1 kommentar:

Tebbetott sa...

Hahahaha, skumt det där...med sladdar & uppkoppling...
Gillar hur du skriver! : ) // TebbeTott