torsdag 17 juni 2010

Bara en tanke...

Ibland, att inte säga ofta, frågar folk om det inte är jobbigt att vara ensam förälder. Jag har ju inget att jämföra med, men jag tycker faktiskt inte det är tiondelen så tufft som det påstås. Det går bra, Trollet är både det bästa och det enklaste i mitt liv. Nej, själva föräldraskapet är inte alls så jobbigt.

Men nästa gång någon frågar mig om de ska våga satsa på ett ensamt föräldraskap är det ett råd jag kommer ge: Se till att du har ett fungerande socialt nätverk på plats, i din närhet. Jaja, det rådet ger alla, det är till och med ett krav för att få adoptera som singel. Men då talas det alltid om ett nätverk för barnets skull, någon som kan barnvakta, hämta på dagis och vara extravuxen i barnets liv. Men det är inte det nätverket jag talar om.

Det är föräldern som behöver sitt nätverk! Jag skulle vilja råda alla blivande ensamföräldrar att se till att det finns fikakompisar i samma stad. Sådana som kan komma över en söndagseftermiddag eller en torsdagskväll och ta en kopp te och prata en stund. Sådana som kan gå med ut på barnvagnspromenader och senare på skogsutflykter. Inte för att i första hand vara med barnet, utan för att prata med föräldern. Annars finns risken att man sitter som Trollmor, med ett socialt liv bestående av Troll, gammeltroll och Facebook. Samt underbara vänner på fel plats. Och tro mig, det är inte ett läge man uppskattar efter drygt fyra år.

1 kommentar:

Andelieb sa...

Tror tyvärr att det är ganska vanligt att gå upp så totalt i sitt föräldraskap så att man glömmer bort att ta hand om sig själv. Jag har varit nära den fällan flera gånger. Jag tror det är viktigt att i alla fall vara medveten om att det är viktigt att ta hand om sig själv som människa för att bli en bra förälder.

Bara en tanke...som föddes ur din.