måndag 27 maj 2013

Från A till Ö

En viktig författare: Karin Boye. En av de första lyriker jag blev bekant med "på riktigt", även om jag tyckte om dikter redan innan. Jag fick en diktsamling av en faster i konfirmationspresent, och läste, läste, läste. Många år senare var det en Boye-dikt som väckte barnets fascination för lyrik.

En plats jag tycker om: Birmingham. Egentligen vet jag inte varför. Det är en ofattbart tråkig stad, sägs det, men för mig är den minnet av min första riktiga utlandsresa när jag var 18 år. och en liten märklig matservering, där vi åt oss mätta för en tia. Jag kan fortfarande känna smaken av den något märkliga juice jag drack, och minnas känslan av att vara alldeles riktigt utomlands.

Ett vackert ord: Beröring. Visste ni att människor kan dö av brist på beröring? Små barn måste ha kroppskontakt för att orka leva och utvecklas, och även vuxna kan bli svårt sjuka om de aldrig blir berörda. Vi måste känna att vi lever i ett sammanhang, såväl kroppsligt som socialt, om vi ska kunna vara fullt mänskliga. Vi behöver beröras. Kroppsligt, intellektuellt, psykiskt, socialt. Att bli berörd - det är vackert.

En bra sak: BH. Ja, faktiskt. Jag har en del att släpa på i form av bröst (även om operationen för ett antal år sedan drog ner det hela ett par storlekar - från G till C), och en dålig rygg. Jag är feminist, men här bränns inga bh:ar!

Något annat som gör mig glad: Bloggar! Så klart! Mina vänners bloggar, för att de ger mig en chans att följa era liv på fler sätt, och upptäcka andra sidor hos er. Andras kloka bloggar, med vassa kommentarer och fina tankar tycker jag också om. Och  de bloggar, som faktiskt givit mig helt nya vänner, förutom intressant läsning. Allt från Andelieb till Backmanbloggen. Bloggar är bra saker!

Inga kommentarer: